Program przeznaczony jest dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim uczęszczających do klas 4-6 szkoły podstawowej specjalnej oraz klas 1-3 gimnazjum specjalnego. W działalności dydaktycznej i wychowawczej szkoły historia odgrywa ważną rolę. Wprowadza bowiem ucznia w świat wartości narodowych i uniwersalnych, pozwala zdobyć wiedzę o własnym regionie, państwie, o kulturze. Pomaga kształtować jego właściwe postawy społeczne wobec skomplikowanych problemów współczesnego świata.
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA HISTORYCZNEGO
dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych klas 4-6 szkoły podstawowej i klas 1-3 gimnazjum Zespołu Szkół Nr 1 w Radomiu
Program przygotowała:
Teresa Jędra
Radom, luty 2006
Wstęp
„Historia jest siłą. Historię nie tylko stanowią wiarygodne zbiorowiska nagich faktów, ale i pojęcia, jakie naród o swej własnej wyrabia historii.”
( C.K.Norwid, Myśli o Polsce i Polakach)
Program przeznaczony jest dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim uczęszczających do klas 4-6 szkoły podstawowej specjalnej oraz klas 1-3 gimnazjum specjalnego.
W działalności dydaktycznej i wychowawczej szkoły historia odgrywa ważną rolę. Wprowadza bowiem ucznia w świat wartości narodowych i uniwersalnych, pozwala zdobyć wiedzę o własnym regionie, państwie, o kulturze. Pomaga kształtować jego właściwe postawy społeczne wobec skomplikowanych problemów współczesnego świata.
W dobie pogoni za dobrami materialnymi zapomina się o takich wartościach, jak: Ojczyzna, miłość Ojczyzny, Naród, poczucie tożsamości narodowej, którą młody człowiek zdobywa najpierw poprzez proces identyfikacji i więzi z najbliższym otoczeniem. Regionalizm rozwija wiedzę o kulturze i historii własnego regionu oraz kształtuje jej związek z kulturą i historią państwa. Region pełni tu podwójną rolę: jest punktem wyjścia w poznawaniu przeszłości kraju, a jednocześnie jest środkiem poglądowym umożliwiającym zetknięcie się ucznia z pamiątkami, zabytkami, postaciami, itp.
W procesie dydaktyczno - wychowawczym szkoły zajęcia pozalekcyjne odgrywają istotną rolę. Obok poszerzania wiedzy uzyskanej na lekcji o nowe treści, występuje tu zdobywanie nowych doświadczeń, umiejętności i sprawności oraz kulturalnych nawyków spędzania czasu wolnego.
Zajęcia pozalekcyjne stwarzają możliwości poznawcze, wychowawcze, rozwijają zainteresowania, kształtują właściwe postawy i wzorce zachowania, a w przypadku ucznia niepełnosprawnego umysłowo spełniają też doskonałą funkcję rewalidacyjną.
Program zawiera:
- cele edukacyjno – rewalidacyjne,
- zadania do realizacji i formy ich realizacji,
- procedury osiągania celów,
- przewidywane osiągnięcia,
- ewaluację.
Program opracowano w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach podstawowych i gimnazjach (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.09.2001r.)
Cele edukacyjno – rewalidacyjne
Cele ogólne:
- Kształtowanie postaw patriotycznych związanych z rozwijaniem poczucia tożsamości regionalnej.
- Rozwijanie wiedzy wykraczającej poza wiadomości podręcznikowe o historii i teraźniejszości własnego regionu i ich związku z kulturą narodową
- Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej.
- Wielostronna analiza takich wartości, jak: ojczyzna, naród, demokracja, suwerenność.
- Wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują.
- Rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego.
- Efektywna i skuteczna integracja grup rówieśniczych.
- Rewalidacja poprzez rozbudzanie w młodych ludziach potrzeby wspólnego działania, kształtowanie postawy odpowiedzialności i zaangażowania w realizację powierzonych im zadań.
Cele szczegółowe:
- Poznanie specyfiki kulturowej regionu i jego tradycji.
- Tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z małą ojczyzną i krajem ojczystym (spotkania, wycieczki, dyskusje).
- Pokazanie najciekawszych obiektów i osobliwości naszego regionu.
- Poznanie ciekawych miejsc związanych z kulturą i historią naszej ojczyzny.
Zadania do realizacji
Zadania |
Formy |
Zwiedzanie ciekawych obiektów historycznych miasta. |
Zwiedzanie zabytków miasta: Stare Miasto, grodzisko Piotrówka, kościoły: św. Wacława, kościół farny, OO. Bernardynów, Garnizonowy, Rynek – Ratusz i stare kamienice. Zwiedzanie pomników i miejsc pamięci narodowej. |
Spotkania z ciekawymi ludźmi naszego regionu. |
Spotkania z kombatantami, z ludźmi tworzącymi kulturę i historię naszej małej ojczyzny. Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem Anno Domini oraz z Bractwem Rycerskim. |
Udział w życiu kulturalnym miasta. Odtwarzanie największych wydarzeń naszej historii:
- Grunwald
- Nihil Novi (sejm radomski) – Radom
- „konfederacja barska” 1768r. w Radomiu
- walki Powstania Styczniowego – okolice Radomia
|
Wyjścia na wystawy do Muzeum Okręgowego im. J.Malczewskiego, Muzeum Wsi Radomskiej, Resursy Obywatelskiej. Wyjścia na imprezy historyczne organizowane na terenie miasta. Studiowanie przebiegu ważnych bitew w oparciu o literaturę i dostępne środki dydaktyczne oraz próba ich odtworzenia w formie gier symulacyjnych i sytuacyjnych. |
Zwiedzanie ciekawych miejsc związanych z historią i kulturą naszego regionu i narodu. |
Wycieczki bliższe i dalsze do: Czarnolasu i Zwolenia, Kazimierza Dolnego i Puław, Warszawy, Żelazowej Woli i Nieborowa, Krakowa. |
Przewidywane osiągnięcia
W zakresie wiedzy uczniowie:
- Rozumieją podstawowe pojęcia historyczne.
- Rozumieją pojęcia czasoprzestrzenne.
- Rozumieją związek historii i teraźniejszości swojego regionu z kulturą narodową.
- Znają najważniejsze fakty i wydarzenia swojego regionu.
- Znają zabytki, miejsca kultury i pamięci narodowej własnego regionu.
- Znają najwspanialsze zabytki kultury narodowej.
W zakresie umiejętności uczniowie:
- Właściwie posługują się podstawowymi pojęciami historycznymi.
- Potrafią umiejscowić podstawowe wydarzenia w miejscu i czasie.
- Dostrzegają piękno swojego regionu, a także piękno swojej ojczyzny.
- Są dobrymi przewodnikami po swojej małej ojczyźnie: znają jej historię, zabytki, miejsca kultury i pamięci narodowej oraz ludzi dla niej zasłużonych.
- Szanują i są dumni z kultury, tradycji, osiągnięć własnego regionu i narodu.
- Potrafią służyć sobie pomocą podczas wycieczek.
Procedury osiągania celów
Zadaniem nauczyciela - w pierwszej kolejności - jest budzenie zainteresowania i wyzwalanie zaangażowania poprzez tworzenie sytuacji, w których uczniowie mogliby obserwować, wyszukiwać, segregować, gromadzić. W dalszej kolejności następuje uporządkowanie i wykorzystanie poznanej wiedzy w różnych, naturalnych sytuacjach i formach ekspresji. Stąd potrzeba ćwiczeń, które poruszają wyobraźnię, wyzwalają potrzeby kreatywne.
Osiągnąć to można poprzez:
- Wycieczki bliższe i dalsze – wykorzystanie potencjału środowiska: zabytki, muzea.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
- Spotkania teoretyczne – wykorzystanie wiedzy już posiadanej, studiowanie literatury dotyczącej historii naszego regionu oraz największych bitew historycznych naszej ojczyzny.
- Oglądanie filmów o tematyce historycznej, dyskusje.
- Gry i zabawy symulacyjne i sytuacyjne.
- Weryfikowanie wiadomości w terenie.
- Konkursy o tematyce historycznej.
Ewaluacja
Obserwacja uczniów oraz zmian zachodzących w ich postawach i zachowaniu.
Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie potrafią wykorzystać w życiu codziennym, a także w konkursach organizowanych na terenie szkoły, miasta, województwa.
Bibliografia
- Bruno-Nowakowa H., Polkowska I., Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo, WSiP, W-wa 1988
- Piątkowski S., Radom zarys dziejów miasta, Radom 2000
- Polskie Towarzystwo Turystyczno- Krajoznawcze, Przewodnik- Radom, Warszawa 1974
- Zwolski Cz., Historia miasta Radomia (Kronika), Radom 2005
- Zwolski Cz.(red.), Znani i nieznani ziemi radomskiej, t.I - III, Radom 1990
- Zwolski Cz., Radom i Region Radomski, Radom 2003
- Nihil Novi. Z dorobku sejmu radomskiego 1505 roku, Radom 2005
Teresa Jędra